Urząd Stanu Cywilnego
Pobierz dane XMLDrukuj informacjęSzczegóły informacji
Zgłoszenie urodzenia dziecka
Akapit nr - brak tytułu
Opis:
Akt urodzenia dziecka sporządza USC właściwy terytorialnie według miejsca zdarzenia. Urodzenie dziecka należy zgłosić w ciągu 14 dni od daty urodzenia. Jeżeli dziecko urodziło się martwe, wówczas zgłoszenie należy dokonać w ciągu 3 dni.
Do zgłoszenia urodzenia dziecka obowiązani są:
- ojciec,
- lekarz,
- położna lub inna osoba obecna przy porodzie,
- matka, jeżeli jej stan zdrowia na to pozwala,
- jeżeli urodzenie dziecka nastąpiło w zakładzie opieki zdrowotnej - do zgłoszenia urodzenia obowiązany jest zakład opieki zdrowotnej.
Wymagane załączniki:
Dokumenty potrzebne do rejestracji noworodka
- odpis skrócony aktu małżeństwa rodziców dziecka,
- odpis skrócony aktu urodzenia matki, jeżeli dziecko nie pochodzi z małżeństwa,
- dowody osobiste rodziców lub osoby zgłaszającej urodzenie np. opiekuna prawnego, gdy matka dziecka jest niepełnoletnia.
Dokumenty wymagane przy złożeniu oświadczenia o uznaniu dziecka przed Kierownikiem Urzędu Stanu Cywilnego:
- dowody osobiste rodziców,
- odpis zupełny aktu urodzenia dziecka w przypadku, gdy urodziło się ono w innej miejscowości.
Termin realizacji:
Opłaty:
Sporządzenie aktu urodzenia dziecka oraz pierwsze trzy odpisy nie podlegają opłacie skarbowej.
Tryb odwoławczy:
Etapy:
Podstawa prawna: